חודש אב

פורסם על ידי הרב דוד איפרגן ב . קטגוריה: ראשי חודש

ראש החודש הוא שורשם של כל שאר הימים טובים, שכן כל המועדים נקבעים על פי תחילת החודש. ערב ראש חודש הוא זמן מיוחד [1]. חשוב לציין שלכל זמן במעגל השנה יש השפעה ייחודית משלו, המיוחד בראש חודש שכוח ההשפעה הייחודי שלו משתייך לקבוצה שמכונה "למעלה מהטבע". בראש חודש יש את הכוח הרוחני של למעלה מהטבע שיכול לעזור לאדם לשבור את המבנים שנוצרו מההרגלים שהאדם רכש ממעשים שלילים. על ידי שבירת המבנה, האדם מקטין את התכונות השליליות שבו, שהביטוי להן היא ביקורתיות, שפיטה וראיה סלקטיבית ומוגבלת על פגמי הזולת, תחושת מסכנות שנובעת מחוסר הגשמה, חוסר הערכה עצמית, מודעות נמוכה, קיבעון בתוך מצב קיים בלי הרצון והיכולת לפרוץ החוצה. כתוצאה מכך מתפתח חיפוש אחר פתרונות קלים כמו התמכרויות מכל הסוגים [2].

כאשר האדם מקבל עזרה מכוחות שהם למעלה מין הטבע, אז הבורא מכוון אותו שיראה את המציאות דרך התכונות החיוביות שלו, שהביטוי שלהם הוא מודעות שמחולקת לתובנה שכלית ותובנה רגשית שיוצרים אצל האדם כלים ומודעות ללקיחת אחריות אישית וחלוקה באחריות קולקטיבית שוויונית שגורמת לשלום ולאחווה. השינויים ביסודם יוצרים משמעות לקבלת עול מלכות שמיים, לקבל את העצמי של האדם שבנו ולקבלת האדם האחר מבלי לשנות אותו וזה גורם למודעות של אהבה ללא תנאי.

כידוע, וכאמור במאמרים קודמים, כל חודש מזמן לנו הזדמנויות הנובעות מהייחודיות הספציפית שלו כפי שהיא מושפעת מהמזל ומהכוכב השולטים באותו חודש. לחודש אב [3] נודעת משמעות גדולה, שכן תשעה באב [4] נקבע עפ"י המסורת כיום לידת המשיח שתפקידו להביא לקץ הכאב, הסבל והייסורים של כל המין האנושי.

למעשה, כאשר חטאו אדם וחוה בעץ הדעת [5] נפגמו חוש הראיה וחוש השמיעה. חוש השמיעה בחודש אב הוא היכולת לקבל את האחר על ידי שמיעה. בחודש אב שבחציו של החודש [6] במהותו הוא דין, נכנס בחוש השמיעה אלמנט של רצון להישאר "קטן", כלומר לא לשמוע מה שאני לא רוצה לשמוע. ואז לצערנו תכונת השמיעה תעבוד בדרך של דינים והיא תעורר אצלנו תחושה של פגם, אי נוחות וירידה.

החצי השני של החודש, שמתחיל בט"ו באב מהותו חסד ויאפשר לנו, אם רק נרצה, להעלות את חוש השמיעה לדרגה של הקשבה אמיתית, ויכולת ליצור אחדות. המציאות בה אנו חיים היא פרי שמיעתו של המאזין. כמו שמסופר בפרשת המרגלים שנשלחו לראות את א"י [7]. זאת אומרת, תפיסת המציאות היא על פי מידת השמיעה – איך ומה אנחנו שומעים.

כיצד נתקן את חוש השמיעה?

בכדי להגדיל את הכלי של חוש השמיעה מקטנות לגדלות יש שני משפטים, האחד -"שיוויתי השם לנגדי תמיד"[8], כלומר שבכל זמן יש השתוות צורה עם הבורא ואז אנחנו לא נופלים.

המשפט השני שכולם מכירים הוא "שמע ישראל ה" אלוקינו ה' אחד"[9] שהמסוגלות שלו הוא – לתקן בתוכנו את פגם השמיעה, ועוזר לנו להגדיל את היכולת שלנו לקלוט חלקים אנרגטיים מעולם הקטנות או מעולם הדין ולהפוך אותם לגדלות או חסד, וזה מאפשר לנו להיאחז באחד שזה הבורא יתברך.

למעשה, בעולם הרוחני הדבר הכי קבוע במציאות שאינו משתנה הוא חוסר הקביעות, כל שינוי במבנה מצריך שינוי באנרגיה. לדוגמא: האנרגיה של חודש אב מתחלקת במהותה לשני חצאים: מראש חודש אב עד ט"ו באב זהו זמן של קטנות מוחין, דינים וחושך . כשאדם לוקח מהחודש את קטנות המוחין מיד נכנסים לשדה האנרגטי שלו פחד וכעס וההשפעה על מצב רוחו ניכרת בחוסר מעש. החל מט"ו באב, החודש והאדם נמצאים בגדלות מוחין שזהו זמן של רחמים – גדלות טבעית וראיית הטוב, אז כל המציאות נראית טובה בעיניו, יש טעם לכל דבר, קל יותר להיות נחמד ומתחשב[10].

על מנת לעשות שינויים שיבטיחו שבמשבר הבא נהיה פחות בתגובה ויותר בנתינה, יש צורך בעבודה עצמית. חודש אב נותן לנו הזדמנות לקחת את הגלם ששזור באנרגיות חיוביות ושליליות בתוכנו[11] ולהפוך אותם לאנרגיות חיוביות של שפע, אהבה ונתינה. בממד הפיזי החיים הם מאבק תמידי, זה לא מאבק בינינו לבין אנשים אחרים והמצבים שסובבים אותנו, אלא- זה המאבק בינינו לבין האגו שלנו.

לסיכום, בתקופה האינטנסיבית שאנחנו חיים בה, מה שעלינו לזכור זה- שמטרת החיים אינה למצוא נוחות של מיטה מלאה בשושנים ופשוט לשכב בה. בחיים שלנו, אנחנו לעיתים קרובות מנסים ליצור מיטה של שושנים מהרבה דברים – מערכת יחסים, כסף, הצלחה, שביעות רצון, והתמכרויות אינספור. בסופו של דבר, אנחנו מגלים שהמילוי הוא קצר מועד, השושנים נובלות ואנחנו נתקעים בדרך כלל עם הקוצים. שנאמר: "כְּשׁוֹשַׁנָּה בֵּין הַחוֹחִים"[12]. השושנה מתוארת כמלכת הפרחים, היא ריחנית, עליה יפיפיים אך היא מוקפת קוצים (חוחים). כך הם השאיפות שלנו בחיים, כאשר אנו מקלפים מעלינו קליפות (קוצים) מיותרות אנו מגלים את רצוננו הנכון והראוי לנו, ונהנים מן השושנה עצמה (המהות הרוחנית שלנו ).

בחודש של מזל אריה, עלינו לנסות לזהות את ההזדמנויות שמגיעות על מנת שנפתח את הדלתות לשינוי. אנחנו יכולים לבחור להיות יותר רוחניים בגלל מצוקות בחיים שלנו, בידיעה שנוכל להפוך לאנשים טובים יותר בגלל מצוקות אלה. זה הכוח של החיים במסלול הרוחני, אנחנו צריכים להתאזר בסבלנות תוך כדי כך שהקוסמוס מגלה את המהות הרוחנית שלנו בחיינו ובעולם.

ככל שנתקרב לכוח של האור, כך יהפוך העולם ליפה ושלם יותר.

האמת היא שאין חושך רק חוסר אור. התגברות על העדר האור לטובת האנושות, זו העבודה שלנו, בואו נשתמש באנרגיה של החודש של מזל אריה שתזניק אותנו ואת העולם למדרגה רוחנית גבוהה יותר. אם נפעל נכון אזי נזכה לגלות את האור הגנוז שבתוכנו ולביאת המשיח ביום תשעה באב וכך נוכל לחגוג באמת ובתמים בט"ו באב את חג האהבה,[13] שהיא היכולת להיות עם זולתנו ללא גאווה ובמצב של אחדות, של שלום ושל שלמות.

מי ייתן ונזכה לכך במהרה בימינו,

בברכת חודש טוב ומבורך,

הרב דוד פנחס איפרגן שליט"א

נשיא עמותת "עולם חסד"

—————————————————————————————–

[1] מפני שהוא היום הראשון שלאחר מולד הלבנה.

[2] כגון בריחה למוכר והידוע או בריחה לרוח וכל יתר האלמנטים ההרסניים שפוגעים בחברה, ובכל אחד מאתנו.

[3] אריה הוא מזל החודש, חוש השמיעה והראיה מתחדדים בחודש אב.

[4] צום ט' באב הוא הצום החמישי ברשימת הצומות בלוח השנה העברי.

[5] חוש הראיה ככתוב בבראשית ג' פס ו': "ותרא האישה כי טוב העץ למאכל", הרי שפגמה בראיה, וחוש השמיעה כששמע אדם הראשון בקולה ככתוב שם: "ולאדם אמר כי שמעת לקול אשתך".

[6] עד ט"ו באב.

[7] המרגלים חטאו וראו "אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ" (במדבר י"ג ל"ב), הוסיפו וחטאו עוד ודיברו לשון הרע על א"י ובני ישראל שמעו והאמינו להם- חוש השמיעה מוליד מציאות.

[8] תהילים, פרק טז', פס' ח'.

[9] דברים, פרק ו', פס' ד'.

[10] חודש אב נשלט על ידי השמש שמחלקת את אורו לכול, בלי להבחין מי זכאי ומי חייב. לכן חודש אב הוא החודש בעל אנרגיה גדולה וקוטביות הכולל בתוכו פוטנציאל אדיר של אור ומאידך פוטנציאל עצום של חושך מוחלט.

[11] תמיד השלילי גובר על החיובי, ביטויים של חוסר, שנאה ואנוכיות תמיד יגברו על שפע, נתינה ואהבה.

[12] שיר השירים, פרק ב', פס' ב.

[13] המשנה מציגה את ט"ו באב כיום שבו בני ישראל לובשים בגדי לבן שאולים, והנשים היו יוצאות לרקוד בכרמים. בישראל מצוין ט"ו באב בעיקר כיום פיוס ואהבה, על פי מאמר מפורסם של חז"ל, "לא היו ימים טובים לישראל כחמישה-עשר באב וכיום הכיפורים".

תגובות (6)

  • יצחק נוי

    |

    מאמר יפה מאוד!

    להשיב

  • דוד איפרגן

    |

    מאמר מאוד יפה תבורכי על העריכה הנכונה יהי רצון שלא יצא פסול מכתיבתך

    להשיב

  • קורין פלרמו

    |

    מאמר מאד מעניין, בהחלט חומר למחשבה.
    תודה.

    להשיב

  • YoavZit

    |

    Victor Davis, Canada's splendid Olympic gold-medal swimmer, died Monday from injuries incurred Saturday in an mishap that Montreal police stillness are infuriating to unravel.
    Davis, 25, was distinct dead at 11 a.m. PST, said Jacques Charbonneau, a spokesman owing Notre Dame Sickbay in Montreal.
    Doctors gave Davis infinitesimal speculation of surviving after torture a severe skull division, perspicacity and spinal bill and multiple bruises from being impact with via a car.
    https://annajab1983.wordpress.com

    להשיב

להשאיר תגובה