חודש תמוז

פורסם על ידי הרב דוד איפרגן ב . קטגוריה: ראשי חודש

בס"ד

חודש תמוז הוא הראשון בחודשי הקיץ ואחד מבין שלושה חודשים שבהם עלינו לנהוג בזהירות מופלגת ושעליהם נרמז בפסוק "ותצפינהו שלושה ירחים", [1] שלושת הירחים הם: תמוז אב וטבת, שבהם מוצפנת השכינה ובתקופתם יש כוח של דין בעולם. כלומר, אלו חודשים בהם ישנם כוחות ביקום שגורמים ללחץ ולסכנות כך שאנו חשופים בתקופות אלו לתקלות יותר מן הרגיל, ועל כן יש להתנהג במהלכם בזהירות מופלגת.

צירוף האותיות השולט של חודש תמוז הוא: ה-ו-ה-י, זהו צירוף הנובע מסופי המילים בפסוק ממגילת אסתר[2] "וְכָל זֶה אֵינֶנּוּ שֹׁוה לִי". מילים אלו נאמרו על ידי המן הרשע לאשתו זרש, המן מתלונן בפני אשתו על מרדכי היהודי, המן טוען כי למרות שהוא המשנה למלך של האימפריה הגדולה של אותם הימים, ולמרות עושרו וכבודו הרב, כאשר הוא רואה את מרדכי היהודי- כל מה שיש לו "לא שווה" כל עוד מרדכי אינו משתחווה לפניו ונותן לו את הכבוד הראוי לו.

כידוע, דמויות התנ"ך הן תמיד מייצגות כוחות מסוימים בנפש האדם. המן הרשע הוא אותו הכוח השלילי בנפש, הרואה את החיסרון, את הנקודה הבעייתית שבכל עניין. המן הרשע אומר שאפילו שהוא המשנה למלך, עשיר גדול ובעל כבוד רב – הכול מתגמד אל מול העובדה שמרדכי לא משתחווה לו. כזה הוא המן מסתובב סביב החיסרון. ולכן בעקבות המן הרשע בחודש תמוז שולט הדין, ואילו בחודש אב, תחילתו של החודש הוא דין עד ליום ט"ו באב [3], מן היום החמישה עשר ואילך מתעוררים הרחמים והתחלת התשובה.

כאמור במאמרים הקודמים, ספר היצירה [4] מגלה לנו כי 22 אותיות האלף-בית הן אבני הבניין של היקום כולו. הן מייצגות תדרים רוחניים שמהם נוצר היקום בו אנו חיים.

מזל סרטן נשלט ע"י האות ח' אשר לפי ספר היצירה אינה אות חיובית במיוחד (כך גם האות ט' של חודש אב ושניהם, כאמור, אינם חודשים קלים). האות ח', הגייתה היא כמו המילה "חטא" (ואם נוסיף גם את האות ט' הרי ששתיהן יחדיו מהוות את השורש של המילה "חטא")[5]. כמו כן, אף בשמות 12 השבטים, המייצגים ושולטים במזלות, לא נמצא את האותיות הללו, שיש בהן לסמל על עניין החטאים. לדוגמא, חטא העגל היה ב- י"ז בתמוז ואף חורבן ירושלים החל בתאריך זה.

חודש תמוז מוכר במקורות חז"ל כחודש החם בשנה[6]. כאשר החום עולה עלולים לאבד את הסבלנות, ועל כן ראוי הוא העיסוק במושג 'עין טובה', כיאה לחודש תמוז שהחוש שלו ע"פ ספר היצירה הוא חוש הראיה.

דוגמא נוספת היא פרשת המרגלים [7] אשר יצאו לתור את הארץ, רוב הליכתם הייתה בחודש תמוז, כאשר שבו לארץ הם חטאו ופגמו בחוש הראיה, "ויראו את הארץ ויניאו את לב בני ישראל"[ 8] מכיוון שהוציאו דיבה על הארץ ותיארו אותה בזווית שלילית וחסרת אמונה (תרו אחר עיניהם בעין רעה) במקום לספר את האמת הנכונה.

על מנת לתקן ולשנות את הראיה השלילית, אנו מתפללים: "הטה אלוקיי אוזנך ושמע, פקח עיניך וראה"[9]. בעצם צריך לדעת, שבכל פעם שאנחנו "בירידה", אנו משתמשים בכוחו של המן הרשע, וכדי להיות "בעליה" עלינו להסתכל חיובי על חצי הכוס המלאה, הרי אנו חיים ונושמים, לרוב אנחנו מוקפים באנשים שאוהבים אותנו- בן זוג, ילדים, הורים, אחים, חברים וכו', אין אנו רעבים ללחם, או לקורת גג ואפילו אנחנו מוצאים זמן ליהנות מדי פעם, יש לנו תחביבים, נפגשים עם חברים, לימוד שמושך את הלב ועוד'.

בעצם על ידי נתינה וחסד ניתן לשנות את הראייה השלילית ולעבור לנתינה ב"עין טובה"[10].

עין טובה בעולם המעשה פירושה נתינה ברוחב לב. עין טובה במידות משמעותה היכולת לדון לכף זכות, עבודת הסנגוריה. בהיבט הרוחני הסגולי, עין טובה היא ההיפוך של 'עין הרע' כפי שזו מוזכרת במקורות כיכולת לבצע ראיה פעילה.

יש צורך להיזהר בחודש זה, לבכות בכי חיובי, לראות עד כמה שניתן את הקושי בהיבטו החיובי ולהעניק לזולת בלב שלם ושמח.

יהי רצון שנצליח אחרי כל "ירידה" לצמוח ולהשתפר ולהיות בעליה".

 

בברכת חודש טוב ומבורך,

הרב דוד פנחס איפרגן שליט"א

נשיא עמותת "עולם חסד"

 

—————————————————————————————

[1] ספר שמות, פרק ב' פס' ב'.

[2] מגילת אסתר, פרק ה' פס' י"ג.

[3] ביהדות, ט"וּ באב (חמישה עשר בחודש אב) מצוין כיום מועד שאין אומרים בו תחנון ומגבירים בו את לימוד התורה.

[4] ספר יצירה הוא חיבור יסוד בעולם המיסטיקה והקבלה, שזכה לפירושים מיסטיים, מיתיים ומאגיים על ידי גדולי חכמי היהדות לאורך הדורות.

[5] בדת, חטא הוא הפרה של נורמה מוסרית, לרוב חוק אלוהי, שנקבעה על ידי ישות עליונה. החטא יכול לנבוע מקיום או מאי קיום של מעשה מסוים או ממחשבה על או מדחף לעשיית דבר אסור.

]6] מובא מספר פעמים במסכת שבת, וכן במספר מסכתות נוספות.

[7] ספר במדבר, פרק יג'.

[8] ספר במדבר, פרק לב' פס' ט'.

[9] ספר דניאל, פרק ט' פס' יח'.

[10] משנה, אבות, פרק ב, משנה ט'.

תגובות (1)

  • יצחק נוי

    |

    יפה מאוד ומחזק! תודה !

    להשיב

להשאיר תגובה